Roer

Bij het kaal halen van het onderwaterschip kwam ik erachter dat zowel het roer als de skeg in slechte conditie verkeerden. Het roer had een scheur aan de bovenkant waardoor de schuimkern van het roer volledig verzadigd was met water. De roerkoning bleek op sommige plekken behoorlijk aangetast door corrosie.

Allereerst moest het roer verwijderd worden, dit bleek erg lastig. Om het roer te verwijderen moest de helmstokhouder eerst gedemonteerd worden. De aluminium helmstokhouder had zich in de loop van 30 jaar compleet vast gevreten aan de roerkoning. Bij het verwijderen van de helmstokhouder is deze helaas gescheurd. Ik heb op dat moment gelijk een nieuwe besteld, dit bleek achteraf een te snelle reactie aangezien de oude helmstokhouder nog best gelast kon worden.

Toen het roer eenmaal los was heb ik het roer open gezaagd en het schuim verwijderd. Oorspronkelijk was het plan om het roer opnieuw te lijmen en te vullen met epoxyschuim. Echter toen een vriend aanbood om een nieuwe roerkoning te maken was de keuze snel gemaakt. Ter plaatse van de hak was de oorspronkelijke roerkoning behoorlijk ingesleten en aangezien het hele roer nu toch gereviseerd werd konden we de originele hak ook voorzien van een glijlager.

Zo gezegd, zo gedaan: Allereerst moest er een nieuwe roerkoning gefabriceerd worden. De maten van de originele roerkoning werden zorgvuldig opgemeten. Helaas was op dat moment alleen massief Ø20 mm A4/AISI316 aanwezig in het magazijn dus deze moest eerst naar Ø19 mm gedraaid worden. Hierna werd het uiteinde van de roerkoning, waar de helmstokhouder moet komen, conisch gedraaid en voorzien van 1/2 BSW schoefdraad. Nu de roerkoning klaar was konden de originele RVS strips worden losgesneden en op de nieuwe roerkoning worden gelast.

Hierna was de hak aan de beurt. Deze werd eerst gezandstraald hierna werd er een rvs bus op gelast en in deze bus werd het polyacetal glijlager geperst.

Nu de inwendige constructie van het roer klaar is rest alleen nog het vastlijmen/lamineren van roerblad en enkele lagen epoxy en coppercoat. De randen van het roer zijn naar verlijming inwendig volgegoten met een laag epoxy van ongeveer 4cm (het midden van het roer is dus hol). Bij het originele ontwerp sijpelt het water op den duur via de roerkoning naar binnen hierdoor raakt de schuimkern verzadigt met water. Door de randen van het roer vol te gieten met epoxy hoop ik dit te voorkomen. In de toekomst zal blijken of dit een goed idee was maar dan hoef ik in elk geval niet dat rottige schuim weer te verwijderen. Zie hieronder het eindresultaat.